663997_S

הפגיעה שבחשיפה

האם חשיפה לתכנים לא ראויים נחשבת פגיעה מינית? • הורים שואלים

שאלה: שלום רב, בעקבות וירוס שהשתלט לנו על המחשב, בני בן ה־6 וחצי נחשף לתמונות שאינן ראויות שהיו קופצות באמצע ששיחק במחשב. גיליתי את זה רק בדיעבד וכמובן שמיד טיפלנו בבעיה. מכיוון שבהתחלה לא הייתי בטוחה אם הוא נחשף לזה או לא, לא דיברתי איתו על זה. לאחר כשנה וחצי, במהלך שיחה איתו, הוא סיפר לי שפעם הוא ראה במחשב תמונות לא צנועות שהיו פתאום מופיעות במחשב. הזדעזתי לגלות שהוא ראה את זה, ניסיתי לדובב אותו מה בדיוק ראה שם והוא לא רצה להמשיך לדבר על זה. השאלה שלי כרגע היא האם אני צריכה לעשות עם זה משהו או פשוט לא לעסוק בזה יותר? אני פוחדת שזה השפיע עליו או גרם לו לנזק לטווח ארוך ואני ממש בלחץ מזה. אודה מאד לעצתך.

תשובה:

שלום וברכה. אתחיל מהסוף; ילד שנחשף למידע מיני שאינו תואם את גילו, ולא משנה באיזה אופן, הוא יחווה זאת כפגיעה, ועלינו להתייחס לזה כפגיעה מינית.

לשאלתך מה צריך לעשות במקרה כזה, אז בפגיעה מינית כמו כמו בפגיעה מינית, זה שאלה של חומרת הפגיעה. פג"מ זה שם כולל לאקט שפוגע בנפש, אך מנעד הפגיעה הוא רחב מאוד, ואפרט קצת: היום כבר ברור לבעלי המקצוע כי אינה דומה פג"מ שאירעה בגיל מבוגר, לפג"מ שאירעה בגיל צעיר מאוד. יש הבדל קריטי בין אם הפגיעה התקיימה כאשר אישיותו של הילד עדיין בתהליכי בנייה והתגבשות, לבין אם התקיימה כאשר אדם בוגר ויציב באישיותו. ניתן לחשוב את זה כקיר לבֵנים שבאמצע תהליך בנייה, שיבוא אדם עם פטיש של 100 ק"ג וינחית עליו מכה חזקה. סביר להניח שהקיר יתמוטט. לעומת זאת, אם הקיר כבר פנוי לתלפיות ועומד יציב לאורך שנים, ויבוא אדם עם אותו פטיש, באותה העוצמה וינחית עליו מכה חזקה, כנראה שהקיר יינזק, אבל בלי השוואה לקיר הטרי..

בנוסף, גם אופן הפגיעה הוא משתנה חשוב מאוד כאשר אנחנו מבקשים לאמוד את חומרת הפגיעה. יש הבדל בין אם הילד חווה פגיעה מינית בגופו (שגם בזה יש משתנים כמובן), לבין אם חווה פגיעה עקיפה, למשל במקרה שציינת אודות בנך.

אז איך נדע מהי רמת הפגיעה?

ככלל, במקרים כאלו מומלץ לפנות לאיש־מקצוע בכדי לאמוד את רמת הפגיעה (אם היא קיימת בכלל). אך בכל זאת אכתוב לך כמה מילים על כך ואולי הן יהיו לך לעזר במקרה שלך: נסי להיזכר רטרואקטיבית, האם בתקופת הזמן שילדך דיווח על המקרים בהם נחשף לתמונות, היה שינוי דרסטי בהתנהגות/בלימודים. שינוי בהתנהגות יכול לבוא לידי ביטוי במגוון אופנים, התפרצויות, הסתגרות, אלימות פיזית או מילולית, בכי בלתי נשלט וכדומה. שינוי בלימודים יכול לבוא לידי ביטוי בזלזול בלימודים, בחוסר יכולת להתרכז, בכפייתיות יתר בכל הקשור ללימודים ולשיעורי הבית וכדומה. אם על פי זכרונך חלק מההתנהגויות האלו התקיימו בזמנו, כנראה שבנך חווה זאת כפגיעה.

על אף שעבר זמן מאז, אין זה אומר שנעשה עיבוד חווייתי בריא מצד ילד, וגם אם עכשיו הוא כבר לא מדבר על זה (ובפרט שהוא מסרב לדבר על זה), אין זה אומר שלא נדרש תהליך טיפולי מתאים.

לסיכום, אני בהחלט ממליץ לערוך בירור אצל איש־מקצוע המתמחה בטיפול בפג"מ, ואציין עוד, כי גם אם נדרש טיפול, אין זה מחייב שנדרש טיפול ארוך טווח, כאמור, הכול תלוי ברמת הפגיעה (ורק לאחר בירור מקצועי האם התקיימה פגיעה בכלל).

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שתף

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

פוסטים אחרונים

שפת הילדים

מה תעשו כשהילד שלכם מתלונן שאתם לא אוהבים אותו? • וגם: מה הקשר בין חבילת במבה להורות מיטיבה

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן