160170_S

קשיים בקריאה – האם ומתי לאבחן?

ומה לגבי מבצעים?

שאלה: בני בן ה־5 וחצי סיים שנה במכינה לבי”ס וכעת ימשיך שוב במכינה (נשאר בגלל שקטן בגיל). במהלך השנה הוא למד קריאה ואנו נוכחנו לראות שהוא מאד מתקשה לשבת וללמוד. מדובר בילד חכם מאד עם קליטה מהירה והבנה עמוקה. אך נראה שכאשר הוא נדרש ללמוד ולא בוחר בכך בעצמו, דעתו מוסחת בקלות ונראה שממש סובל בזמן הלימוד (לא רק בלימוד קריאה). באופן כללי כל דבר שלא מאתגר במיוחד – משעמם אותו (מחפש אקשן בכל דבר אם זה בגן חיות, בצפיה במחשב, במשחקים, טיולים וכו’) הדרך היחידה לגרום לו ללמוד היא על ידי מבצע בלבד. חשוב לי לציין שלא מדובר ברתיעה לקרוא – שכן הוא יכול לקחת ספר מיוזמתו ולנסות לקרוא. הקושי העיקרי שלו הוא כשאנו מתקנים אותו על מנת שיהיה מדויק. ואז דעתו מוסחת והוא מפסיק לקרוא. התחושה שלי היא שמדובר באיזושהי הפרעה לימודית שאני לא מודעת אליה, ואשמח לגלות על מנת שאוכל לעזור לו.

תשובה:

שלום וברכה. כמובן שבכדי לקבוע האם ואיזו הפרעה לימודית יש לילד, נדרש אבחון דידקטי מקיף. עם זאת אל־לכם למהר לערוך אבחונים מן הסוג הזה. בנך בן 5 וחצי. לא כל הילדים בנויים ללמידה בגיל הזה. ישנם גנים ומכינות בהם השיטה היא להאיץ את רכישת מיומנות הקריאה ולא בטוח שזו גישה טובה! כאשר ילד לא בשל ללמידה והוריו או מוריו מאיצים בו ללמוד, זה עלול לגרום לנזקים לטווח הארוך, זאת עקב תחושת הכפיה, חוויות האכזבה וחוסר המסוגלות שחווה הילד.

את מתארת ילד פעיל שאוהב טבע, משחקים וטיולים. אך טבעי שילד עם אופי כזה לא ישוש להתמסר ללמידה ואף יחווה קשיים לימודיים שהם, בשלב זה, בגדר הנורמלי. כמובן שאין להוציא מכלל אפשרות שקיים קושי לימודי או אפילו הפרעה לימודית, אך יחד עם זאת עלינו להזהר שלא לתייג את הילד בעיני עצמו כחריג או כבעל קשיים.

מצאו את הדרכים המתאימות עבורו

במקום זאת, המלצתי היא כי תפָגשו עם הגננת/מורה לקריאה, תנסו להבין ממנו/ה קצת יותר איך נראה תהליך הלמידה של בנכם במכינה; האם הוא קופצני? כמה זמן הוא כן מסוגל לשבת בזמן שלומדים? האם ישנם דרכי למידה בהן הוא מגלה יכולת גבוהה יותר ללמוד? באותה פגישה גם אתם תשתפו את הגננת/המלמד בתהליך הלמידה שאתם רואים בבית (כפי שתיארת לעיל), ויחד תנסו להגיע לנוסחה שאולי תקל על בנכם ללמוד את הקריאה. בשלב זה אין טעם לכפות עליו לקרוא – אם הוא לא מגלה רצון לעשות זאת.

מבצעים

לגבי המבצעים, ילדים באופן כללי זקוקים לתמריצים, מי יותר ומי פחות. הם צריכים לדעת ‘ששווה להם’ להתאמץ, וההכרח לא יגונה. יש לעשות זאת במידה ובמניין. תחליטו מתי מתאים לכם לערוך מבצע ומתי לא ותעמדו על כך שלא להוסיף מעבר למה שקבעתם. ילד אמור לבצע מטלות גם כאשר הוא לא מקבל תגמול על מעשיו.

לסיום, מאוד יכול להיות שבעוד שנתיים-שלוש תבחינו שאכן קיימת הפרעה לימודית, לאחר שתגלו כי נוספים עוד קשיים וכי הילד מתקשה ברכישת מיומנויות נוספות עקב קשיים כאלו ואחרים (תקוותי שלא). למרות זאת, חכו קצת עם האבחנות ותשקיעו מאמצים בלמצוא דרכי פעולה שייקלו עליו את תהליך הלמידה.

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן