603805_S

הילד מתבייש ממבוגרים – אפילו מאיתנו!

וגם: מהו 'חשבון נפש הורי' ולמה הוא כל כך נחוץ?

שאלה שנשאלתי על ידי חברת הקבוצה ”אומנות ההורות”: יש לי ילד בן שמונה שמאוד מתבייש ממבוגרים. זה מתבטא בכך שהוא מתבייש אפילו לענות להם כאשר הם שואלים אותו דברים פשוטים. כמו כן, אני שולחת אותו לחוג טעמי המקרא על מנת שיידע לקרוא בתורה בטעמים, וכשאנחנו מבקשים ממנו שיקרא לנו קצת, הוא ממש מתייסר. ניכר שזה ממש קשה לו. מה ניתן לעשות כדי לעזור לו בנושא?

תשובה:

שלום וברכה, בשאלות מן הסוג הזה תמיד צריך להקדים כי בכל הקשור לקושי הספציפי, ישנו מנעד רחב שמתחיל ב’סתם ילד ביישן’ ונגמר ב’ילד שסובל מחרדה חברתית משתקת’. כך שקודם כל נדרש מאיתנו לנסות להבין איפה הילד עומד מבחינת הקושי. את תשובתי אני כותב בהתסמך רק על הנתונים שכתבת:

ילד שמתבייש ממבוגרים זה לא חריג, אך ילד שמגלה מצוקה להשמיע באוזני הוריו מטעמי המקרא שלמד, זה בהחלט חריג. יחד עם זאת, עדיין לא מדובר בחריגות שמזכירה חרדה חברתית, אלא בביישנות יתר. עליכם לדעת כי ביישנות יתר לעיתים מקורה במספר מרכיבים; מזג ביישני (טמפרמנט), אישיות חרדתית, סביבה, מצב רגשי ועוד.

מה עושים?

בהתייחס לגורמים הנ”ל עליכם לנהוג בהתאם לסיבות הקושי, ואפרט:

בדיקת מעמדו של הילד בבית: קחו זמן לעצמכם ונסו לחשוב יחד, את ובעלך, מה מקומו של הילד בבית, האם יש לו מספיק מקום, או שבגלל מיקומו בבית (ילד סנדביץ/בן זקונים וכדו’) הוא ‘נבלע’ בבית ולא מקבל יחס שווה בבית. אציין כי זהו חשבון נפש שמאוד קשה לעשות אותו כי לעיתים הוא יוביל לתחושת אשמה, אבל אם אנחנו רוצים באמת לעזור לילד שלנו, עלינו לעשות הכול, גם אם זה לא ממש נוח לנו. אם תגלו שאכן, הילד לא מקבל מספיק תשומת לב, תשרטטו יחד תוכנית פעולה מפורטת איך אתם משנים את המצב.

מודל אישי: ילדים לומדים הכי טוב – מההורים שלהם. לכן, דאגו להכניס, באופן יזום, את הילד לסיטואציות דומות כאשר אתם אמורים לפעול בהן ולהיסב את תשומת ליבו לאופן בו אתם פעלתם.

גלו רגישות לקושי שלו: זכרו שילדכם לא מתנהג כך כי נחמד לו להתנהג כך, קשה לו יותר משקשה לכם. לכן אין מקום למשפטים שמקטינים אותו (לא הבנתי, ממי אתה מתבייש?!/ אנחנו ההורים שלך, אין לך מה להתבייש מאיתנו!/ מה תעשה בדרשת בר המצווה שלך?!). במקום זאת, בכל פעם שמתגלה קושי מן הסוג הזה, גלו אמפתיה למצבו ובאותה נשימה הציעו פתרון (אם ביקשתם ממנו בנוכחות האחים לחזור על טעמי המקרא והוא סירב, בקשו מהאחים להתפנות לעיסוקיהם ובקשו ממנו להתלוות אליכם לחדר, שם תבקשו ממנו לחזור על פסוק אחד) כאשר הילד ירגיש שהוא במקום מוגן ובאווירה שאיננה שופטת אותו, יגדלו הסיכויים כי הוא יסכים לחזור על פסוק אחד, וכך, לאט־לאט, יקבל ביטחון לפעמים הבאות.

פדבק חיובי: הקפידו לתת פדבק חיובי כאשר הוא התגבר על הקושי, אך שימו לב: במקרים כאלו הפדבק חייב להיות עדין ולהיאמר ברגישות יתר, כי אם נפרגן לו בקולניות מול האחים או אנשים זרים, זה עלול רק להחמיר את המצב, מהסיבה שאנחנו רק ממרקרים את הקושי ואת החריגות של הילד לעיני אנשים אחרים.

אם כל זאת לא הועיל, או שאתם מרגישים שמדובר בקושי יותר חמור מ’סתם ילד ביישן’, עליכם לפנות לטיפול מקצועי. בהקשר הזה אומר כי טיפול מקצועי לא מחייב טיפול פרטני בילד. בהרבה מן המקרים מספיקה הדרכת הורים קצרה על מנת לאבחן לעומק את אישיותו של הילד ולהציע פתרונות יעילים להתמודדות.

בהצלחה!

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן