36727_S

הפרעה בוויסות חושי

הילד בורח מאיתנו ונעלם ואף אחד לא יכול לעצור אותו! • הורים שואלים

שאלה: אנחנו הורים לילד בן 3 , הוא ילד מאד פעיל, שמח, חכם סקרן אבל גם מאתגר. אותנו ההורים, את הגננות. מאז שהיה קטן הוא אהב נורא לרוץ מהר ולברוח לנו. לאחרונה זה מחמיר מכיוון שגם אם הוא לא רואה אותנו באופק זה לא עוצר אותו, הוא ממשיך בשלו גם ובמיוחד אם קוראים לו – זה ממריץ אותו יותר, ואנחנו מוצאים את עצמינו רצים אחריו לכל מקום מדאגה. ניסינו המון שיטות לגרום לו להבין כמה זה מסוכן ונראה שהוא הבין אבל לא ממש מפחיד אותו. יש גם בעייה קצת של גבולות. גם בגן קצת יותר קשה להשליט משמעת. כשהיה קטן היה שופך את צלחת האוכל גם בגיל שנה וחצי שכבר הבין שאסור. הוא מקשקש על קירות למרות שהסברנו כמה פעמים בכמה אופנים. אציין כי יש לו גם בעיית תחושה כמו תויות של בגדים, זרם של מים, רעשים חזקים וכו’, והבנתי שיכול להיות קשר. אודה להכוון.

תשובה:

בהחלט ייתכן שיש קשר בין הפרעה בויסות החושי להתנהגות אקסטרימית שילד מגלה. אחד מהאופנים בהם הפרעה בוויסות החושי באה לידי ביטוי, הוא תת – רגישות / תת – תגובתיות עם צורך בחיפוש אחר גירוי. ילדים כאלה נוטים לחבק חזק, לבוא במגע עם חומרים מלכלכים, להשתולל, לבלגן ולהיות בתנועה מתמדת, ויכול מאוד להיות שזו הסיבה להתנהגות שתיארת. אם אכן קיים חשש להפרעה כזו, חשוב לדעת כי מדובר בבעיה נוירולוגית ולא התנהגותית, כלומר, למרות שכאשר מופיעות התנהגויות לא אדפטיביות, אנחנו נוטים להשתמש בכלים התנהגותיים, במקרים כאלו לא רק שלא יעזור להשתמש רק בכלים התנהגותיים, אלא שימוש רק בדרכים כאלו עלול להזיק לילד בטווח הקצר והארוך. כאשר קיים החשש כי ישנה הפרעה כזו, הדבר הכי חשוב הוא לאבחן את זה כמה שיותר מהר, כדי לחסוך לילד ולכם שנים של תסכולים חוזרים ונשנים (כאשר קיימת הפרעה כזו, זה בהכרח בא לידי ביטוי בעוד אופנים).

עם זאת, נושא הריצה והבריחה חייב להיות מטופל ללא קשר לאמור, כי קיימת בכך סכנה אמיתית ומיידית לילד. בעניין הזה, אין פתרונות קסם, לכן יחד עם האמור לעיל, עליכם לפעול בכל הכלים העומדים לרשותכם, כולל באלו ההתנהגותיים, ולהקפיד על עקביות בנושא, על מנת לשמור על שלמות גופו של ילדכם. כוונתי לשימוש בחיזוקים חיוביים במקרה שפעל כשורה, והטלת עונשים במקרים בהם פעל שלא כשורה.

היות ושימוש בהסברים פחות מועיל במקרה כזה, מצאו זמן ניטראלי (לא מיד אחרי שקרה מקרה כזה, אלא בזמן רגוע, עדיף בבית, בחדר שקט) ואמרו לילד בקצרה: ”מאוד מסוכן לברוח ולרוץ רחוק מאיתנו. מהיום, כל פעם שתרוץ ותברח מאיתנו, נצטרך לתת לך עונש, ובכל פעם שנראה שאתה מתגבר על עצמך ותקשיב לנו ולא תרוץ, נעניק לך משהו טוב”. עליכם מוטלת המשימה להקפיד מאוד על קיום דבריכם ומצד אחד ‘לחפש בנרות’ מקרים בהם הוא התגבר על הדחף לרוץ, ולתגמל אותו על כך, ומהצד השני לא לוותר, אף־לא־פעם־אחת, על התנהגות כזו. הקפידו להתמיד בכך, גם אם יימאס לכם לעשות זאת. ראשית, כי מדובר בהתנהגות מסוכנת, ושנית, התמדה היא המרכיב החשוב ביותר בכל הקשור לשינוי התנהגותי.

לסיום, אני חוזר ומזכיר כי יש לאבחן את הילד בהקדם בכדי שתוכלו להעניק לו טיפול נכון עבורו שיועיל לטווח ארוך.

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

למה הם משקרים?

הילד לוקח דברים מהארון ללא רשות ואח”כ אומר שלא לקח • על שקרים של ילדים ודרכי ההתמודדות

קרא עוד »

העיקר לא לפספס!

הילדה ‘מפספסת על הבגדים’ כי לא רוצה להפסיד דקות מהמשחק • וגם: מהי ‘חשיבה־לא־מקדמת’ ואיך משנים אותה? • את הטור הזה אל תפספסו!

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן