1822414_S

כבדהו וחנכהו!

אפשר גם לכבד וגם לחנך! • כמה מילים על כבוד וחינוך ילדים

הורים רבים מתלוננים בפניי כי הילד שלהם לא מכבד אותם. ”הוא מדבר אליי כאילו אני עוד אחד מהחברים שלו..” ”אני לא הייתי מעז לדבר אל אבא שלי ככה, ואם כן, במקרה הטוב הייתי מקבל סטירה מצלצלת!”

אז לגבי הסטירה המצלצלת, עלינו להפנים כי הזמנים השתנו, ואם בשנות ה־70 וה־80 הורים ומורים היו פותרים בעיה בסטירה מצלצלת – אז היום זה לא עובד ככה. וזה מחזיר אותנו לשאלת ההתמודדות מול ילד שלא מכבד הוריו, בעיקר באופן ההתבטאות אליהם.

לתשובה לכך פנים רבות, אך בשורות הבאות אני רוצה להיסב את תשומת לבכם לאחת מהן: לעיתים ההורים בעצמם לא ממש נזהרים בכבוד ילדיהם. על פי רוב זה קורה כאשר הכעס על הילד גואה, לאחר שהוא הביא אותם אל הקצה, ואז יש שמכנים את הילד בכינויי גנאי (עצלן! מה לא בסדר איתך?! ועוד). לעיתים הזלזול הוא בצורת ההתייחסות של ההורה לדבריו של הילד (הילד מדבר עם ההורה וההורה ממשיך לבהות בנייד ומהנהן בראשו בחוסר תשומת־לב, ביטול דברי הילד כלאחר־יד ועוד). לאחר כל זה, ההורה לא מבין איך ייתכן שבנו מזלזל בו. עלינו לזכור כי עלינו לכבד את הילדים שלנו גם כאשר הם קטנים וזקוקים לנו עדיין. הם בני־אדם כמותנו ורגשותיהם לא שונים מאלו שלנו, ואנחנו, יותר מכל אחד אחר, משפיעים על התנהגותם לאחרים – כולל אלינו.

אז נכון שאנחנו ההורים שלהם ועלינו מוטלת החובה והזכות לחנך אותם, להציב להם גבולות ולעיתים אף להעניש, אבל כל זאת לא יעמוד בסתירה לזכותם הבסיסית לקבל מאיתנו יחס של כבוד – בדיוק כמו שאנחנו רוצים לקבל מהם.

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

קומודציה הורית

הבשורות הרעות: הרבה מן הקשיים וההפרעות של ילדינו קשורים דווקא אלינו. הבשורות הטובות: עם מעט תשומת לב מצידנו, ניתן להגיע לתוצאות ושינויים משמעותיים

קרא עוד »

מבט התקשרותי

המורה נכנסה ללמד בכיתה אחרי חופשת הקורונה, כולם דברו ורק הוא שתק, ואפילו לא היישיר אליה מבט!” • איך תגלו סימני מצוקה בחזרה לשגרת הלימודים? • וגם: מהו ‘מבט התקשרותי’ ולמה הוא כל כך חשוב?

קרא עוד »

זום־אין

איך תקיימו פגישה טיפולית משמעותית באמצעות ה־zoom והתוכנות הדיגיטליות? • בין המציאות לשיגעון

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן