2428146_S

כך תתייחסו לתעודה לא טובה

הילד חזר עם תעודה לא טובה, מה תעשו? • כנסו

התשובה לכך תלויה בסיבה; מדוע הילד מביא הביתה תעודות לא טובות? האם זה כתוצאה מקושי לימודי שהוא מתמודד איתו – אולי אפילו לקות למידה, או שזה תוצאה של זלזול מצידו? אם מדובר בלקות או קושי שהילד מתמודד איתו, אזי אין מקום בכלל להתייחס לציונים הנמוכים. עלינו לחפש ולמצוא מקצועות או הליכות בהם הילד הוציא ציונים גבוהים יחסית ולהעלותם על נס, לשבח ולרומם על המאמץ וההישג. גם אם ברצוננו להפיק לקחים מהציונים שהביא – זה לא רלוונטי לעכשיו אלא לשנה”ל הבאה, וכמובן שעלינו לעשות כל מה שצריך בכדי לקדם את הילד במה שאפשר.

לעומת זאת, אם מדובר בילד ללא קשיי למידה מיוחדים, וכי ציוניו הנמוכים הם תוצאה של זלזול מתמשך, במקרה כזה יש להתייחס קודם כל לציונים הגבוהים (גם אם יש רק אחד כזה), לשבח אותו ולתת חיזוק חיובי על כך. לגבי המקצועות שקיבל בהם ציון נמוך, המלצתי היא לומר לילד דברים ברוח הזו: ”לגבי שאר הציונים, אני רוצה שנדבר על זה היום בערב” (רצוי לציין זמן מוגדר וספציפי). במצב כזה הרושם שהילד יקבל הוא שלפני הכול – אבא ואימא ראו את ה’נקודות הטובות’ שלו, בלי ‘אבל’. לגבי הציונים הלא טובים; שיחה שנקבעה מראש תהיה יותר אפקטיבית משליפה מהמותן. בשיחה נינוחה נשב עם הילד וננתח יחד איך קרה שבמקצוע הספציפי קיבל ציון כל כך נמוך (כמה שיעורים מתקיימים במקצוע הזה בשבוע? מי המורה המלמד? מהן הבעיות שמייחדות את המקצוע הזה? מה הוא עושה בשיעורים במקצוע הנלמד וכדומה) ומה ניתן לעשות כדי לשפר זאת.

שימו פוקוס על הציונים הטובים

בכל מקרה, חשוב שלא לשים פוקוס על הציונים הנמוכים – בטח שלא רק עליהם. יש לזכור כי בסופו של יום, הילד רוצה להצליח לא פחות ממה שאנחנו רוצים זאת, אלא שכילד יש לו עוד הרבה רצונות חוץ מהרצון להצליח בלימודים – למשל, להיות במרכז העניינים וכדומה, אך לפעמים יש קונפליקט בין הרצונות השונים. התפקיד שלנו הוא לעזור לילד לתעדף את רצונותיו ולהציע פתרונות אמיתיים ל’שילוב’ בין הרצונות מבלי לבטל אותם לגמרי. לשם כך נדרשת תגובה שקולה ומדודה.

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן