1147613_S

איך תנהגו עם תאומים שהם שני הפכים

תאומים זה שמחה – ועוד כמה דברים • כנסו

שאלה: יש לנו תאומים בני 8. בהתנהגות שלהם הם ממש הפכים, הגדול יותר (בכמה דקות..) מתנהג כמו שצריך, גם בבית וגם בבית הספר, ואילו הקטן – רק בעיות איתו. בבית הוא לא ממושמע בכלל, רב עם האחים הקטנים שלו (יש לנו שני ילדים מתחתיהם), לא מקשיב בקול ההורים. בבית הספר עברנו איתו שנה מאוד קשה, כל יומיים היינו מקבלין טלפון מהמורה או מהמנהל כל כך שהם לא מסתדרים איתו. אנחנו מאוד מתוסכלים. הם עלו לפני שבועיים לכיתה ב’ ואנחנו ממש חוששים מהבאות. השאלה שלנו היא מה כדאי לנו לעשות כדי שהשנה הבאה תראה קצת יותר שפויה איתו.

תשובה:

שלום וברכה, אכן, לא קל להתמודד עם התנהגות לא נאותה של ילד, וקשה שבעתיים להתמודד עם זה כאשר מדובר בילד שהוא תאום לאח שמתנהג כשורה. גם מבחינת הילד, הפוזיציה של להיות בצל התאום שמרווה את הוריו נחת – בעוד הוא גורם להם לצער ולעוגמת נפש, היא קשה מנשוא ורק מקשה עליו לשנות את דרכו.

מעבר לנ”ל, לא ציינת מספר פרטים חשובים: האם הייתה איזושהי תוכנית עבודה עם הילד בבית הספר בשנה”ל החולפת? האם היה ניסיון כלשהו לרדת לעומקם של דברים במטרה להבין מהו הגורם להתנהגותו? האם התאומים לומדים באותו בית ספר (אולי אפילו באותה כיתה)? מה מידת שיתוף הפעולה שלכם עם צוות ההוראה? התשובות לשאלות הללו חשובות כאשר בודקים דרכי פעולה אפשריים. בהיעדר תשובות לנ”ל אומר באופן כללי:

היו שותפים ולא ‘אויבי המערכת’

מכיוון שאנו עומדים בתחילת שנת לימודים חדשה, עליכם לדאוג לכך שצוות ההוראה שמלמד אותו בשנה הקרובה יראה בכם שותפים מלאים לדרך – שאתם והם באותו צד. בכדי להשיג את המטרה הזו, עליכם לדאוג לכך שכבר בתום שבוע ימים מתחילת שנה”ל תצרו קשר טלפוני עם מחנך הכיתה, תספרו מעט על בנכם (אל דאגה, אתם לא ‘תלכלכו’ עי”כ את השם של בנכם – אם המצב הוא כמו שתיארתם הוא כבר מעודכן בהכול מהמורה הקודם, אך יחד עם זאת, אל תנדבו יותר מדי פרטים, דברו באופן כללי). תאמרו לו כי אתם זמינים תמיד ומוכנים לשמוע ולתת כתף בכל מה שקשור לחינוך הילד. באמצעות פעולה זו, נגדיל את הסיכויים כי המחנך יראה בכם שותפים ולא אוייבים.

אם יש יועץ בבית הספר גייסו גם אותו לתהליך; הקדימו רפואה למכה ותדאגו לקבוע איתו פגישה עוד בחודש הראשון של שנה”ל. תתעקשו על כך שהוא או מי מטעמו יישב על תוכנית מסודרת לעבודה עם הילד במחצית הקרובה (עם יעדים מדידים). באופן כללי, עליכם להיות פרודוקטיבים, או במילים אחרות: ‘לחתור למגע’ עם צוות בית הספר, ולא לחכות שיתקשרו אליכם בתלונות ומענות.

תשומת לב שלילית

עוד נושא שיש לתת עליו את הדעת הוא האפשרות שבמצב הנוכחי ישנה קנאה סמויה (או גלויה) בינו לבין התאום שלו. אם תמצאו שהיא קיימת, עליכם לפעול להקטין את הקנאה (אינני מכיר את הנפשות הפועלות ולכן לא אוכל לתת דוגמאות, אך אתם מכירים את בניכם יותר מכל אחד אחר). יכול מאוד להיות שההתנהגות הלא־נאותה שלו היא דרך להשיג את תשומת לבכם בעקבות כך שהתאום שלו מקבל מחמאות בלי סוף, ואילו הוא לא.

לגבי ההתנהגות בבית, אני ממליץ בחום על הדרכת הורים במטרה ללמוד דרכי פעולה אפשריים ולקבל כלים שיעזרו לכם להבין מה עומד מאחורי התנהגותו ועל ידי כך לעזור לכם להעמיד גבולות עמידים – ולו לשנות את דרכיו.

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן