2012536_S

קֹרֹנָה

המצב מלחיץ גם אותנו, איך נרגיע את הילדים?

איך נדבר עם הילדים על דברים שמפחידים גם אותנו?

אז ככה, המטרה העיקרית שלנו במצבים כאלו היא שלא להוסיף על הלחץ שכבר קיים אצלם ממילא; ילדינו מקבלים הרבה מידע מבחוץ – מחברים, מאנשים ומהתקשורת. חלק מהמידע נכון וחלק לא. הם מביאים את המידע הביתה ומצפים מאיתנו שנעשה להם סדר במידע. שנגיד להם מה נכון ומה לא נכון. ישנם מצבים בהם הנושא שהם מבקשים לברר לגביו מלחיץ אותנו וחשוב שנהיה עירניים לכך. אסור לנו לדחות אותם. עדיף שנסביר להם את המצב בתוספת משפט ”זה באמת מצב לא פשוט, אבל אני בטוח שנעבור אותו בשלום”.

כשאתם מדברים ביניכם, שימו לב גם אליהם!

בנוסף, למרות שכאשר ישנו מצב חירום במדינה, כולנו מרגישים צורך לקיים ונטילציה ולדבר בינינו על המצב, כהורים אנחנו חייבים לשים לב שיש ילדים באמצע. שימו לב לשאלות שהם משחילים לכם באמצע השיחה שלכם בינכם לבין עצמכם. אם ילדכם זרק לכם שאלה באמצע ”אימא, קורונה זה משהו שיש גם בארץ שלנו?”, עצרו לרגע את השיחה ותנו מענה אמין לשאלה. אם לא תעשו זאת, הילד יישאר מבולבל וחרד שבעתיים, כי מה שמלחיץ יותר מכל הוא אי־הוודאות. שימו לב כמה אנחנו המבוגרים נאחזים בכל מידע חדשותי בנושאים שמלחיצים אותנו – אנחנו עושים זאת כדי לקבל אי־של־וודאות בתוך אי־הוודאות, אז למה שלא נעניק קצת מזה גם לילדים שלנו?!

כמה כללים לדיבור יעיל עם ילדכם בנושאים מלחיצים:

אפשרו ונטילציה: תנו להם לדבר, זה כשלעצמו מאפשר אוורור רגשות ולסייע להם בהורדת מפלס הלחץ.

בדקו מה הם יודעים: הקשיבו למידע שהם מביאים איתם מבחוץ והתייחסו אליו, אין טעם להעמיס מידע מיותר.

תנו תוקף לרגש הפחד: התייחסו לרגש הפחד: “אתה מפחד וזה בסדר” – אך עם זאת אל ‘תעודדו’ אותם לפחד.

הבדילו בין שמועה לעובדה: עשו להם סדר בדברים והפריכו את המידע השגוי – מידע בנושא יגרום להם לתחושת שליטה במצב.

אז נכון, ישנם מצבים בהם אין לאל־ידינו להושיע, אבל בשיחה נכונה עמם אנחנו בהחלט יכולים לעזור לילדים שלנו להתמודד טוב יותר עד יעבור זעם.

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

קומודציה הורית

הבשורות הרעות: הרבה מן הקשיים וההפרעות של ילדינו קשורים דווקא אלינו. הבשורות הטובות: עם מעט תשומת לב מצידנו, ניתן להגיע לתוצאות ושינויים משמעותיים

קרא עוד »

מבט התקשרותי

המורה נכנסה ללמד בכיתה אחרי חופשת הקורונה, כולם דברו ורק הוא שתק, ואפילו לא היישיר אליה מבט!” • איך תגלו סימני מצוקה בחזרה לשגרת הלימודים? • וגם: מהו ‘מבט התקשרותי’ ולמה הוא כל כך חשוב?

קרא עוד »

זום־אין

איך תקיימו פגישה טיפולית משמעותית באמצעות ה־zoom והתוכנות הדיגיטליות? • בין המציאות לשיגעון

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן