5207739_S

חינוך לגמישות פסיכולוגית

”הרגע הודיעו לנו שהילד חייב בבידוד!” • הקורונה ככלי חינוכי

כאשר אנחנו מדברים על חינוך מיטבי לילדינו, הכוונה היא, בין היתר, לשני דברים: הצלחה ובריאות נפשית.

שני אלמנטים שבמבט ראשון נדמה כאילו לא ניתן לחנך אליהם, אבל האמת היא שאנחנו ההורים בהחלט יכולים לחנך אליהם.

אז איך ‘מחנכים’ להצלחה? ועוד יותר מזה, איך ‘מחנכים’ לבריאות נפשית?

התשובה לכך היא מה שאנחנו קוראים ‘גמישות פסיכולוגית’. גמישות פסיכולוגית היא היכולת לבחון את החיים מתוך ראייה פתוחה יותר של אפשרויות, וכך גם לעשות בחירות ולהתנהל באופן שונה מהנטייה המוכרת.

גמישות היא ההיפך של נוקשות. אדם הניחן בגמישות פסיכולוגית (מחשבתית) יצליח יותר בחיים ויחיה ברווחה נפשית טובה יותר, משום שהוא יידע תמיד לחשב מסלול מחדש ולא להיתקע בכישלון או במכשול.

צריך לזכור שגמישות ונוקשות היא קודם כל עניין אישיותי. חלקנו נולדים גמישים יותר וחלקנו גמישים פחות. בדרך כלל כבר כאשר ילדינו קטנטנים, נוכל לזהות האם הם טיפוסים גמישים ש’יודעים לזרום’, או טיפוסים שנ’תקעים’ על כשלונות מבלי יכולת לראות את האור בקצה המנהרה. עם זאת, לנו כהורים ישנה את היכולת ואת החובה לחנך אותם לגמישות. איך נעשה זאת? בשתי דרכים:

דוגמה אישית: במצבים בהם משהו השתנה בתוכניות בשנייה האחרונה, נגיב בגמישות. למשל, אם הודיעו לנו שטיול שתכננו התבטל, נמנע מלהגיב בתסכול מתמשך, במקום זה, נביע את רגש התסכול, ולאחר כמה דקות, בנוכחות הילדים, נשב לתכנן תוכנית ב’. כך יגלו הילדים כי לא כל שינוי בתוכנית הוא משבר שלא ניתן לעבור אותו.

אימון: כאשר משתנה משהו בתוכנית של הילדים והם מביעים תסכול מתמשך שלא מאפשר להם לראות מעבר לו, נשהה איתם בתסכול, ולאח”מ נשב יחד איתם ונחשוב על דרכים יצירתיות לחישוב מסלול מחדש.

הקורונה כהזדמנות לחינוך לגמישות פסיכולוגית:

תקופת הקורונה היא הזדמנות לחינוך הילדים שלנו לגמישות כזו. בתקופה האחרונה משפחות רבות נתקלות במצבים שדברים משתבשים בשנייה האחרונה, אם זה אירוח שמתבטל בגלל שמישהו מהמארחים/אורחים התגלה כחולה או כמחויב בבידוד, או אם זה ילד שפתאום הודיעו לו שלא ניתן ללכת בשבועיים הקרובים לגן בגלל ילד חולה שהתגלה בגן וכדומה. את כל הדברים האלו הילד חווה כ’אירוע יבש’, כאשר התגובה לאירוע בדרך כלל מגיעה על ידי ההורים (“מה נעשה עכשיו עם הילד בבית?! איך נשרוד את השבועיים האלו?!..”). במצבים כאלו אנחנו חייבים לזכור שהילד רואה ומפנים את התגובות האלו, והן יהוו עבורו מודל לחיקוי בין אם אנחנו רוצים בין אם לא. עם כל הקושי שבתקופה הזו, עלינו לנסות לזכור זאת ולהגיב באופן כזה שהילד יפנים גמישות פסיכולוגית. כך נוכל לקוות כי במצבים דומים גם הוא ינהג כך, לטובת הצלחתו בחיים ובריאותו הנפשית.

יצחק יונה – מטפל רגשי ויועץ חינוכי מוסמך

*רוצים לשאול שאלות? בא לכם לשתף בתוצאות יישום הייעוץ שקיבלתם? פנו בוואצאפ או בדוא”ל a900300@gmail.com. כמו”כ, ניתן לשלוח שאלות באנונימיות באתר החינוכי שלי – יש להקליד את השאלה בקובייה של ‘פינת הייעוץ’.

**לטיפול רגשי ולהדרכת הורים פרטנית (בתשלום) ניתן לפנות אליי בפרטי, או במספר 0533363061

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

עניין של הסתכלות

שאלה: אשמח מאד לעצה עבור ילד בכיתה ב’ שזקוק למשקפיים במשך כל היום ומסרב ללכת לבית ספר מחשש שיצחקו עליו. מה ניתן לעשות כדי שיסכים

קרא עוד »

למה הם משקרים?

הילד לוקח דברים מהארון ללא רשות ואח”כ אומר שלא לקח • על שקרים של ילדים ודרכי ההתמודדות

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן