447701_S

בידוד חברתי

איך תעזרו לילדכם ליצור קשרים חברתיים? • הורים שואלים

שאלה: יש לי בת בכיתה א’, בת 6 וחצי. היא ילדה טובה רק שיש לה בעיה חברתית – אין לה חברות. מתחילת שנה לא קיבלה אף טלפון משום חברה ולא הוזמנה לאף חברה, וגם כשהתקשרה להזמין אליה חברות היא נענתה בסירוב. גם בגן לא היתה חברותית כ”כ אבל הסתדרה איכשהו. יש לציין שלאחיותיה הקטנות שבגן מגיעות כל הזמן חברות ונראה שהיא רוצה ממש גם וכל טלפון היא רצה להרים מתוך תקווה שאולי מישהי מהחברות שלה מתקשרת להזמין אותה, ואני ממש מרחמת עליה ולא יודעת כבר מה לייעץ לה. האם יש מה לעשות?

תשובה:

שלום וברכה. אכן, כהורים מאוד קשה לנו לראות את הילד או הילדה שלנו מתמודד עם קושי חברתי. לעיתים זה גורם לנו לרגשות קשים מאוד עד כדי כך שבאותם רגעים אנחנו מתקשים לחשוב בהיגיון. הסיבה שסיטואציות כאלו גורמות לנו לרגשות כל כך עזים, היא שאיך שהוא זה מחזיר אותנו לימי הילדות שלנו. רובנו חוינו דחיה בשלב זה או אחר בילדות. גם מי מבינינו שלא התמודדו עם קושי חברתי, יוכל להיזכר במקרה בו הוא הרגיש דחוי לזמן מה, וזה ממש לא נעים לנו להיזכר בזה שוב. כאשר אנחנו נתקלים בסיטואציה כזו אצל ילדנו, זה ‘זורק אותנו’ לחוויות האישיות שלנו כילדים, וזה מעלה בנו רגשות קשים הגורמים לנו לחוש רחמים עזים כלפי ילדנו.

האם יש מה לעשות בנידון? האם כדאי ללחוץ עליה שתזמין חברות?

אז ראשית, בהחלט יש מה לעשות בנידון. ולא, באופן כללי לא מומלץ ללחוץ על ילדים, ולא רק בהקשר הזה. שנית, המלצתי במקרה שלך נחלקת לשניים:

בדקו האם קיים קושי חברתי אמיתי, או סתם התנהלות לא נכונה מול החברות

ישנם ילדים המתמודדים עם קושי חברתי אמיתי. למשל, קושי ליצור קשרים חדשים, קושי להחזיק חברויות לאורך זמן, התנהגות אגוצנטרית (קושי ‘לראות’ את צרכי האחר) ועוד. ביכולתכם לבדוק זאת על ידי שיחת עומק עם המחנכת וכן באמצעות תצפיות שאתם יכולים לערוך בבית, כאשר ישנה אינטראקציה כלשהי עם חברה (אפילו בשיחת טלפון של הילדה עם חברתה לכיתה). באם אתם מגלים קושי כזה, עליכם קודם להבין במה בדיוק לדעתכם היא מתקשה, ולקיים עם הילדה שיחות בנושא.

מפו יחד איתה את הכיתה ובנו עבורה תוכנית עבודה לרכישת חברות

באם נראה לכם כי אין קושי חברתי מהותי המקשה עליה לרכוש חברות, פנו לפרקטיקה: קחי דף ועט, בדקי עם הילדה האם זה זמן טוב לשוחח על העניין. אם נענית בחיוב, בקשו מהילדה לשרטט לך את המפה של הכיתה. בכל שולחן תכתוב הילדה את שמות הילדות היושבות שם. לאחר מכן, קחי טושים בשלושה צבעים; ירוק, כחול ואדום. בקשי ממנה לסמן בירוק את כל הילדות שהיא מרגישה שהיא חברה ‘טובה’ שלהם, בכחול את הילדות שהיא לא חברה טובה שלהם, אבל הייתה רוצה לצבוע אותן בירוק, ובאדום את הילדות שהיא לא חברה שלהן ושהיא גם לא מעוניינת להיות חברה שלהן.

חשבו יחד על שתיים שלוש חברות שהיא תשקיע מאמצים ב’לצבוע אותן בצבע ירוק’, וחשבו יחד על פעולות אפשריות, למשל, ליזום הזמה של חברה הביתה, ליזום שיחת טלפון לאותה חברה מחוץ לשעות הלימודים וכדומה. לאט לאט תתחיל הילדה להיווכח שפעולותיה נושאים פרי והיא לא תאלץ להרגיש בודדה.

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

קומודציה הורית

הבשורות הרעות: הרבה מן הקשיים וההפרעות של ילדינו קשורים דווקא אלינו. הבשורות הטובות: עם מעט תשומת לב מצידנו, ניתן להגיע לתוצאות ושינויים משמעותיים

קרא עוד »

מבט התקשרותי

המורה נכנסה ללמד בכיתה אחרי חופשת הקורונה, כולם דברו ורק הוא שתק, ואפילו לא היישיר אליה מבט!” • איך תגלו סימני מצוקה בחזרה לשגרת הלימודים? • וגם: מהו ‘מבט התקשרותי’ ולמה הוא כל כך חשוב?

קרא עוד »

זום־אין

איך תקיימו פגישה טיפולית משמעותית באמצעות ה־zoom והתוכנות הדיגיטליות? • בין המציאות לשיגעון

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן