3077835_S

קנה לך חבר

בנכם מתקשה ברכישת חברים? אתם יכולים לעזור לו!

שאלה: הבן שלי בן 9 מאובחן עם הפרעות קשב וריכוז כבר מגיל קטן ולוקח ריטלין. הוא ילד פעיל חברותי וילד טוב עם התנהגות טובה. לאחרונה הוא התחבר עם ילד בגילו שכל פעם שהוא משחק איתו בגינה הוא עולה הביתה ומבקש כסף לרכוש עבורו ממתקים, לאחר מספר פעמים שאלנו אותו עבור מי זה, והוא ענה שעבור אותו חבר. שוחחנו עם בנינו והבנו שהוא מאוד רוצה לרצות את אותו ילד והבין שאם לא ייתן לו הוא לא יהיה חבר שלו. בנוסף, שלשום היו לי 50 שקל על השולחן שבני לקח ללא רשות והלך וקנה לו ולחבר ממתקים. באותו הזמן בעלי היה בבית והרגיש שבני לקח משהו מהשולחן ורץ החוצה, הוא ירד למטה וראה את בני עם אותו חבר עם מלא ממתקים בידיים ושאל מאיפה כל זה?? החבר ברח, והבן שלי סיפר שלקח את הכסף. רציתי לשאול איך מלמדים אותו לא לחזור על כך? ואיך מלמדים אותו לעמוד על שלו מול ילדים אחרים ולא להיסחף עם רעיונות של אחרים.

תשובה:

במרכז התנהגותו של בנכם עומד הרצון העז לקיום קשר חברתי-אנושי. ציינת בדברייך שבנך יודע מה טוב ומה לא טוב וכי התנהגותו טובה בדרך כלל. בעניין הזה חשוב לזכור כי לא תמיד קיימת הלימה בין הידיעה להתנהגות, חוסר ההלימה מתרחשת כאשר מצד אחד קיים רצון עז וכמיהה גדולה למשהו מסוים, ומהצד השני קיימת חוויה של חוסר יכולת להשיג אותו. במקרים כאלו מה שיגבר הוא הרצון והכמיהה, ובמקרה של בנך – לקשר חברי.

מה שלנו ברור ומובן מאליו, לילדנו לא תמיד ברור. וגם אם לנו מובן שלא כך רוכשים חברים, ושספק גדול האם ניתן לקרוא לזה חברות, לילדנו זה עדיין לא ברור מספיק, ומבחינתו כמו שאפשר לקנות סוכריה, כך גם אפשר לקנות חבר, ולעיתים קניית חבר כרוכה בקניית סוכריה. ציינת שהסברת לילד על המשמעות של רכישת חברים, ואת מגלה שהוא לא הפנים זאת. גם בהקשר הזה חשוב לדעת שגם אם הילד הבין בשכלו את העניין, כל עוד בחוויה שלו הוא לא יכול לרכוש חברים בדרך אחרת, ההסבר הלוגי לא יגרום לו לחדול מכך, אא”כ הוא יחוש פחד גדול לעשות זאת, ואנחנו כמובן לא רוצים שהילד שלנו יעשה או לא יעשה דברים רק כי הוא מפחד מאיתנו.

אם ברצונכם לטפל בבעיה מן השורש, עליכם לבדוק היטב את הנושא החברתי שלו. כוונתי לבדוק עם כל מי שניתן, עם המורה, עם היועצת או כל מי שבא במגע חינוכי עם הילד, איך נראים הקשרים החברתיים שלו. איך הוא רואה את עצמו מול החברה, מה מידת בטחונו העצמי מולם, אלו לוויות הוא חווה בעבר בנושא החברתי וכדמה. ניתן גם לשוחח עם הילד על הנושא ולדלות ממנו בעדינות פרטים אודות חווייתו בנושאים הנ”ל. סביר שתמצאו בדבריו משפטים או אפילו סיפורים שיאירו לכם את המוקד החברתי שלו באופן כזה שתבינו יותר מה עובר עליו. בשלב הבא ולפי המידע שתקבלו ממנו כבר תוכלו לבצע התערבויות מתאימות שייקלו מעליו את ההתמודדות עם החברים.

חשוב לדעת כי בנושאים האלו נדרשת מאיתנו הרבה סבלנות ועקביות ואין בזה ‘זבנג וגמרנו’. הטיפול שלכם צריך להיות עקבי, מכיל ומכוון במקביל.

**לטיפול רגשי ולהדרכת הורים פרטנית (בתשלום) ניתן לפנות אליי במספר 0533363061

קבלו עכשיו את קלפי ההיכרות שלי בחינם ישירות לתיבת הדוא"ל שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
יצחק יונה

יצחק יונה

ייעוץ חינוכי • הנחיית הורים • פסיכותרפיה

עניין של הסתכלות

שאלה: אשמח מאד לעצה עבור ילד בכיתה ב’ שזקוק למשקפיים במשך כל היום ומסרב ללכת לבית ספר מחשש שיצחקו עליו. מה ניתן לעשות כדי שיסכים

קרא עוד »

למה הם משקרים?

הילד לוקח דברים מהארון ללא רשות ואח”כ אומר שלא לקח • על שקרים של ילדים ודרכי ההתמודדות

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן